Chystáte se na elektromobil? Připravte si garáž nebo stojiště

Na trhu přibyly desítky elektromobilů, které oslovují zajímavější cenou i dojezdem. Možná i vy už zvažujete koupi nového tatoše a pokukujete právě po elektromobilu. No jste připraveni? Jedna věc je koupit, druhá ho provozovat. Garáž nebo stojiště si k nabíjení připravte předem. To, co k tomu budete potřebovat a co bude vyžadovat Vaše rozhodnutí, vám přiblížíme v textu.

Baterie každého elektromobilu se nabíjí vždy stejnosměrným proudem (DC). Na veřejných nabíjecích stanicích (čerpací stanice, obchodní domy…) se instalují velkokapacitní stanice s rychle nabíjecími stojany právě s takovým proudem. Omezit se však jen na zpoplatněné nabíjení řekněme v obchodním centru může být dost nepraktické. Mít však doma DC nabíječku by bylo zase velmi nákladné a naopak domácí zástrčka stejnosměrným proudem standardně nedisponuje. Proto je přímo v elektromobilech umístěn palubní nabíječ, který standardní střídavý proud (AC) dostupný v běžné domácnosti mění na ten stejnosměrný (DC). No připravte se na kompromis v rychlosti dobíjení. Přestože při nočním nabíjení vám to zřejmě překážet nebude.

Palubní nabíječ disponuje limitovaným nabíjecím výkonem, proto se nabíjení s jeho využitím říká také pomalé nabíjení. Jeho výkon má ovšem také několik úrovní:

Při koupi elektromobilu je dobré si tohoto údaje nejen všimnout, ale také rozumět dané informaci.
Zjednodušeně – na této úrovni závisí i rychlost nabíjení vašeho tatoše v domácích podmínkách.
Přestože trendem budoucnosti jsou již třífázové měniče. Při domácím, pomalejším nabíjení střídavým proudem máte také několik možností. Každé má svá pro a proti. Nejjednodušším je přímé zapojení k domácí zásuvce – režim 1. Je to však spíše nouzové řešení a například v USA je vysloveně zakázáno kvůli bezpečnosti.

Další možností je režim 2 – nabíjení prostřednictvím adaptéru s nabíjecími kabely, které jsou většinou součástí výbavy vozidla přímo od výrobce. Ten se připojuje do domácí zásuvky s maximálním proudem 16A (3,7 kW), přičemž samotný adaptér zvykne být omezen na 10 A (2,3 kW). Při jeho připojování do domovní zásuvky je třeba počítat s hmotností nabíjecího adaptéru, což po pár měsících častého používání může zničit zásuvku.

Nabíjení s vyšším výkonem a tedy rychlejší a bezpečnější nabíjení umožňuje až nabíječka s režimem 3, jako je například Terra AC. Osazena například na pevný třífázový přívod až do 32A poskytuje dostupný výkon až 22kW. V tomto případě je omezujícím prvkem už jen dostupný výkon palubního nabíječe v automobilu. Výhodou je také jednodušší a určitě bezpečnější manipulace s kabelem bez adaptéru, jelikož nabíjecí stanice je připojena k pevné přípojce. Kabel je pod napětím až po spuštění nabíjení. Nabíječka Terra AC oproti nabíjecímu adaptéru obsahuje rozšířené ochrany před negativními jevy v přívodní síti.

Pokud se rozhodnete pro instalaci nabíječky Terra AC otevřou se vám i další možnosti pokročilé regulace nabíjení. Můžete si nastavit například čas nabíjení během nízkého tarifu odběru energie, nebo omezit výkon nabíjení. V určitých případech můžete využít i možnost autentifikace a zaznamenávat statistiku nabíjení s monitorováním nákladem. Může se sejít zejména pokud se se sousedem dohodnete na sdílení stojanu. Dokonce můžete stanici připojit na internet a dálkový dohled, což dovoluje připojit ji k zúčtovacím platformám operátorů a v době vašeho nevyužívání může být její užívání veřejností zpoplatněno.

Jak se tedy připravit na e-mobilitu doma?
V první řadě budete potřebovat samostatný přívod pro nabíjení s jištěním a proudovým chráničem – Terra AC vyžaduje proudový chránič typu A 30 mA. Hodnota jističe a počet pólů závisí na lokálních poměrech – například jednofázové nabíjení 3,7 kW → kabel 3 × 2,5 mm² = jednopólový jistič 16 A C 10 kA. Ideální, is ohledem na blízkou budoucnost, je příprava kabelu pro třífázové nabíjení 22 kW. Vyžaduje kabel 5 × 6,0 mm² a třípólový jistič 32 A C 10 kA. Pokud byste uvažovali i na připojením do internetu a řízení stanice, spolu s přívodním kabelem budete potřebovat přivést také datový kabel.

Kromě toho budete potřebovat i prostor pro osazení samotné nabíjecí stanice na zeď nebo na samostatný stojan. V každém případě, přípravu na příchod nového ekologického tatoše zvažujte předem. Zejména to, kde jej budete nabíjet. Výhodou toho, že máte doma instalovanou nabíječku nabijete svůj elektromobil asi třikrát až čtyřikrát rychleji než v případě udržovacího nabíjení prostřednictvím kabelu s adaptérem.

Get in Touch

Další články autora

Jak připravit fotovoltaiku a tepelná čerpadla na záplavy

S narůstajícími extrémními meteorologickými jevy, jako jsou záplavy, se domácnosti vybavené fotovoltaickými systémy a tepelnými čerpadly musí připravit na potenciální rizika. Jak efektivně zabezpečit...

Co jsou kanabinoidy a jak fungují?

Kanabinoidy představují látky, o kterých se stále častěji hovoří v souvislosti se širokým spektrem jejich pozitivních účinků. Které to jsou? Co jsou kanabinoidy a jaký...

Umělé vánoční stromky jsou ideální volbou do každé domácnosti

Umělé vánoční stromky si získávají stále větší popularitu a není tomu divu. Jejich moderní design poutá pozornost a poté je zde i jejich praktická...

Reklama

Nejnovější články